søndag 8. februar 2009

Viva la Vida - Lev livet!

Musikkvideoen jeg nå skal blogge om heter Viva la Vida, og er skrevet/fremført av Coldplay. Sangen tilhører albumet Viva la Vida or Death and All his Friends, som ble utgitt i 2008. "Viva la Vida" er spansk, og betyr "lev livet", som også er hovedtemaet i sangen.

Jeg tror målgruppen for sangen er de menneskene som engang i tiden gjorde masse, og som så frykten i hvitøyet, men som ikke lenger tør å gjøre så mye, og som med tiden kanskje er blitt litt reserverte. Sangen går under sjangeren Alternativ Rock, som er en undersjanger av Punk Rock.

I used to rule the world
Seas would rise when I gave the word
Now in the morning I sleep alone
Sweep the streets I used to own

I used to roll the dice
Feel the fear in my enemy's eyes
Listen as the crowd would sing:
"Now the old king is dead! Long live the king!"
One minute I held the key
Next the walls were closed on me
And I discovered that my castles stand
Upon pillars of salt, and pillars of sand

I hear Jerusalem bells are ringing
Roman cavalry choirs are singing
Be my mirror my sword and shield
My missionaries in a foreign field
For some reason I can't explain
Once you know there was never, never an honest word
That was when I ruled the world

It was the wicked and wild wind
Blew down the doors to let me in
Shattered windows and the sound of drums
People couldn't believe what I'd become
Revolutionaries wait
For my head on a silver plate
Just a puppet on a lonely string
Oh who would ever want to be king?

I hear Jerusalem bells are ringing
Roman cavalry choirs are singing
Be my mirror my sword and shield
My missionaries in a foreign field
For some reason I can't explain
I know Saint Peter won't call my name
Never an honest work
But that was when I ruled the world

Hear Jerusalem bells are ringing
Roman cavalry choirs are singing
Be my mirror my sword and shield
My missionaries in a foreign field
For some reason I can't explain
I know Saint Peter will call my name
Never an honest word
But that was when I ruled the world.


I bunn og grunn virker det som om hele teksten er bygget opp på at sangeren eller fortelleren før i tiden var en mann uten frykt, og som tok forskjellige utfordringer hvis han fikk sjansen. Men som han stadig ender versene med: "But that was when i ruled the world". En annen ting som er et tydelig tegn på at forfatteren mener han "eide" verden før, men at den nå har gått fra han, er ved at han sier at "One minute I held the key. Next the walls were closed on me". I disse setningene er nøkkelen et tegn på seier og ære, mens veggene er et tegn på nederlag og forakt.

Når det gjelder "the making" av musikkvideoen til "Viva la Vida", fant jeg ikke ut av mer enn at det er Hype Williams som har regissert den. Selv om jeg satt i nesten 30 minutter og dunket hodet mot tastaturet på pcen min, ville det ikke komme opp noe mer fakta. Litt dårlig at det ikke ligger noe fakta om denne videoen ute, med tanke på at den har over 36 millioner visninger på nettstedet Youtube...
Men jeg har også noe forståelse for dette. Det er ikke mye variasjon i videoen. Nærmest hele videoen står kameraet ca. 3 meter fra kroppen til vokalist Chris Martin, som heller ikke gjorde så mye for å gjøre videoen interessant. For min del synes jeg at 4 minutter med vifting av armer og hode kanskje blir noe ensformig.

Videoen har heller ikke noen særlig handling. Dette er litt rart, fordi sangen omhandler en del handling og forskjellige hendelser. Jeg vil ikke kategorisere denne videoen for å ha godt samspill mellom musikk og bilde, men heller at den er veldig usammenhengende. Dersom man hadde fått spilt lyd og bilde hver for seg, ville man aldri ha klart å plassere dem sammen, med mindre man hadde sett musikkvideoen før.

Jeg mener at hvis man skulle kategorisere denne videoen, ville den gått under kategorien "meget rotete og uoversiktlig". Videoen er hverken en konsertvideo, en fortellende video eller en collage. Men dersom jeg måtte plassere den innenfor en av disse tre kategoriene, ville den nok gått inn under "collage". Musikkvideoen er som sagt en rotete blanding av mange små, men like klipp av vokalist Chris Martin som vifter med armene. Man får også små, altfor raske bilder av de forskjellige instrumentene som ble brukt i inspillingen av sangen. Jeg tror at dersom man sitter og ser på denne videoen i et mørkt rom, vil sjansen for å utløse et epilepsi-anfall øke dramatisk.

Dersom man skal se en sammenheng mellom lyd og bilde, må man sitte en god stund for å prøve og finne noe. For meg tok det omtrent 20 visninger av videoen før jeg skjønte en sammenheng mellom håndbevegelsene til vokalisten og teksten i sangen. Men bortsett fra at man også får skimtet små bilder av kirkeklokker når Chris Martin synger "Hear Jerusalem bells are ringing", er det ikke mange andre synkrone ting som skjer.

Når man leser dette innlegget kan det virke som om jeg er meget kritisk til videoen, og at jeg kanskje ikke liker den i det hele tatt. Men sannheten er at jeg faktisk synes denne videoen gjør meg roligere. Jeg har en teori på hvorfor akkurat dette skjer. Gjennom hele videoen blir rolig, men fyldig lys dyttet mot oss, litt som røyk. Jeg tror det er den illusjonen som denne røyken skaper som gjør at jeg blir veldig avslappet og rolig.

Miljøet vi møter i denne musikkvideoen er stort sett overkroppen til vokalisten, og noen små, kjappe bilder av de andre gruppemedlemmene. Jeg vil ikke definere dette som miljø, men heller de forskjellige "stedene" vi får opplevd.

Før jeg runder av er det ett symbol i filmen jeg vil gå nærmere inn på. I starten av filmen ser man en roseknopp. I løpet av de første 10-20 sekundene av filmen ser man denne knoppen utvikle seg til å bli en fulkommen rose. Denne rosen er et klart symbol på innholdet i sangteksten. Rosen blir så tatt rolig av skjermen, og et kornete ansikt tilhørende vokalist Chris Martin kommer opp på skjermen, og han begynner: "I used to rule the world". Gjennom hele videoen holder rosen seg skjult, men på slutten, når videoen skal avsluttes, har produsenten brukt et triks som jeg mener gjør videoen meget godt gjennomtenkt. Helt på slutten, mister ett og ett medlem av gruppa Coldplay "kronbladene" sine, og blir borte. Dette lille trikset gjorde såppas inntrykk på meg, at jeg synes det veier opp for at videoen har vært relativt tam i midten.

Denne musikkvideoen er IKKE den beste jeg har sett. Men tvertimot, det er IKKE den dårligste jeg har sett heller. Men jeg mener at selv om det ikke er mye handling i videoen, og den til tider kanskje kan bli relativt kjedelig, så får den iallefall fortalt budskapet i sangen; Lev livet! Du lever bare en gang.
Men jeg synes dessverre ikke videoen er like bra som sangen. For øyeblikket er dette en av mine mest spilte sanger, og jeg overdriver ikke når jeg sier at denne musikkvideoen skuffet meg litt. Jeg valgte jo denne sangen i håp om at videoen skulle vekke like mange forskjellige følelser hos meg som sangen gjør, men jeg ble som sagt ikke overrasket.



Please leave a comment

2 kommentarer:

Priya Prasath sa...

Nice sang, men jeg synes at videoen er litt sær ;P

Tellef sa...

e9