mandag 2. februar 2009

House of the Rising Sun - The Animals

Jeg valgte denne sangen fordi det er en sang jeg hørte på mye da jeg var liten, og fordi det er en sang jeg tror jeg vil huske så lenge jeg lever. For de som ikke fikk med seg det, heter sangen House of the Rising Sun og er skrevet/framført av The Animals.

Sangen deles hovedsaklig inn i to deler. Den ene delen forteller sangeren om ting som har skjedd før i tiden, mens i den andre og siste delen forteller sangeren om ting som skjer i nåtiden. Stemningen i sangen er ganske dyster (sangeren virker ikke helt optimistisk til innholdet i sangen). Med dette mener jeg at det virker som om sangeren har skapt seg sitt eget forhold til det han synger om.

Teksten formidler ikke noe spesielt syn, men legger kanskje frem en skjult beskjed i teksten når han sier at "Oh mother, tell your children not to do what i have done". Med dette mener han at han har levd et liv som kanskje ikke helt er det livet man vil leve.

På enkelte steder i sangteksten kan det virke som om forfatteren har helt konsekvendt lagt på enderim, mens andre steder i teksten kan det virke som om han har fjernet dem helt med vilje. Jeg tror det er dette som gjør at teksten får en viss flyt, men også en del pauser, som gjør at man kan tenke litt over hva sangen handler om.

Sammenhengen mellom musikk og tekst mener jeg er veldig godt koordinert. Sangerens stemme følger hele tiden toneleiet til musikken, og der hvor sangeren styrker stemmen og synger høyere, går musikken også opp noen hakk.

Jeg tror at denne teksten er lagd litt for å lage en samfunnsdebatt om 60-tallets ungdom. Gjennom hele teksten føler man at han prøver å formidle at man skal gi barna sine mer omsorg, og prøve å få dem til å IKKE følge veien sangeren (og antageligvis mange andre) valgte å gå.



There is a house in New Orleans
they call the Rising Sun.
And it's been the ruin of many a poor boy,
and God I know I'm one.

My mother was a tailor,
she sewed my new blue jeans.
My father was a gambling man,
down in New Orleans.

Now the only thing a gambler needs
is a suitcase and a trunk.
And the only time he's satisfied
is when he's on a drunk.

Oh mother tell your children,
not to do what I have done.
Spend your lives in sin and misery
in the house of the Rising Sun.

Well I got one foot on the platform and
the other foot on the train.
I'm goin back to New Orleans
to wear that ball and chain.

Well there is a house in New Orleans
they call the Rising Sun
And it's been the ruin of many a poor boy,
and God I know I'm one.


Please leave a comment :)

Ingen kommentarer: